Česko plánuje v budoucnu vysokorychlostní trať z Prahy do Brna, která má jednak urychlit spojení mezi těmito metropolemi, zároveň zvýšit kapacitu tratě, ale také zkrátit cestu mimopražských do hlavního města. Trať povede i přes území některých městských částí, například Prahy 10. Tam ale vidí problém v tom, že v místě, kde by Desítka uvítala prostor pro bytovou výstavbu, chce Správa železnic odstavnou plochu pro vlaky.
„Teď jde o to najít nějaký zdravý kompromis toho, aby to město mohlo žít, mohlo existovat, mohlo růst a také, abychom uspokojili požadavky na železnici. Jde spíše o to najít nějaký průsečík technických řešení, která nám umožní symbiózu těch veřejných zájmů,“ vysvětluje starosta městské části Praha 10 Martin Valovič (ODS).
Městská část Praha 10 je poměrně důležitým uzlem pro železniční dopravu. Už nyní tam prochází čtyři koleje a k nim by v rámci vysokorychlostní železnice měly v budoucnu přibýt ještě další dvě.
„Problémy máme s odstavy a s tou drobnou údržbou, která by v tom území měla být také prováděna, protože to území by bylo široké několik desítek metrů a bylo by v poměrně dlouhé délce, to znamená přibližně půl kilometru nebo i více. Bylo by neprůchozí a byl by to takový ostrov ničeho uprostřed města,“ popisuje místostarosta městské části Praha 10 Tomáš Pek (TOP 09).
Další aspekty, které bude nutné zvážit, je vliv na životní prostředí včetně hluku na okolní zástavbu. Zhruba za rok až dva proběhne posuzování vlivu na životní prostředí, takzvaný proces EIA, na který se už nyní Desítka pečlivě připravuje.
„Tam se zohledňují vlivy na veřejné zdraví, hluk, osvětlení, vliv na biotickou složku a samozřejmě i na krajinu, přestože jsme ve městě, ale týká se to i veřejné zeleně a biodiverzity města,“ uzavírá radní městské části Praha 10 Milan Maršálek (VLASTA).