Westmedia

Oblouky Negrelliho viaduktu vyplní kavárny a bistra


První z oblouků Negrelliho viaduktu, který odděluje Karlín od historického centra Prahy, už zná své využití. Bude v něm magistrátní informační centrum, na které hlavní město získalo stavební povolení. Hotovo by mělo být ještě letos.

Kavárny, bistra, ale také dílny nebo třeba zázemí pro start-upy. To by v budoucnu mělo vyplnit oblouky mezi pilíři Negrelliho viaduktu v Praze. Magistrát je chce oživit podobně jako v minulosti například kobky na Náplavce.

,,Plánujeme do budoucna využít všech zhruba 46 oblouků, co tam jsou a na které je ten projekt, že tedy se zasklí a bude tam nějaký provoz uvnitř," řekl pražský radní Adam Zábranský (Piráti).

,,Je to projekt, který známe z mnoha měst z Berlína nebo z Curychu. My jsme měli představu, že tam mohou být skutečně nějaký třeba nonprofitní organizace, výroby typu švadlenka a určitě samozřejmě kafe nebo knihkupectví," vysvětil náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (STAN).

V červnu Praha konečně získala stavební povolení na rekonstrukci prvního oblouku. Ten ožije na rohu ulic Sokolovská a Prvního pluku - tedy na rozhraní Karlína a historického centra Prahy, nedaleko metra Florenc. Za skleněnou fasádou by tady ještě letos mělo vzniknout magistrátní infocentrum.

,,Bude to jako infocentrum o tom projektu. Mělo by představit ten a informovat o jeho průběhu," doplnil Hlaváček.

Samotné práce v oblouku čísl o 36 odstartovaly v červenci a kompletně hotovo by mělo být letos v říjnu.

,,My z toho máme v tuto chvíli první dvě etapy, to pro nás dělá společnost Strabag, která zde připraví inženýrské sítě a kompletně tento oblouk uzavře. Budou zde podlahy, podlahové vytápění a vlastně kompletní zasklení," řekla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

V pilotním projektu se v oblouku objeví nové zasklené fasády, město nechá vytvořit interiér a zázemí infocentra. Centrum bude fungovat v následujících dvou letech ve zkušebním provozu. 

,,Jak Správa železnic tak památkáři chtěli, abychom otestovali nejdříve na tom jednom oblouku jestli ty technologie nepoškozují ten Negrelliho viadukt a jak to funguje v zimě, jak to funguje v létě a když se to osvědčí, ty technologie, tak bude následovat vestavba všech těch zbývajících oblouků," vysvětlil Zábranský.

Projekt počítá se třemi provozními modely. Prvních 18 oblouků se bude soutěžit v rámci komerčního modelu na 5 let s možností nájem prodloužit na 2 roky, dalších 18 oblouků v rámci kreativního modelu za nižší nájem na 3 roky. Zbylé oblouky se pak vyhradí start-upovému modelu na jeden rok.

Sdílet:

Více od Kristýna Svobodová