Legendární Škoda 1000 MB letos oslavuje 60 let od začátku své produkce. Tovární muzeum v Mladé Boleslavi u této příležitosti přichystalo novou výstavu. Kultovní embéčko představené v roce 1964 v Československu způsobilo doslova technickou revoluci.
Převratná novinka pak Československo proslavila i ve světě. Na svou dobu byl totiž tenhle plechový elegán moderní a to nejen po technické stránce, ale i svým tvarem.
Dizajnovou kuriozitou pak bylo například hrdlo palivové nádrže, které se schovávalo pod logem na pravém blatníku. A pojďme dál. Na výstavě embéčko reprezentuje celkem 14 vozů. Řada z nich přitom nikdy nespatřila světlo světa....tedy ne oficiálně. Ale dochovali se a v expozici tak najdete i tuhle dvojici prototypů z 50. let.
Finální verze embéčka se pak stala prvním skutečně velkosériovým automobilem české historie. Ve své době ročně z továrny vyjelo víc než 100 tisíc kusů. Přesto ale auto nebylo levné ani lidové. Čekalo se na něj v pořadníku a základní cena byla 45 tisíc korun. Jen pro srovnání - průměrná hrubá mzda v roce 1965 byla asi 1 400 korun. Tak raději popojedem - třeba do sportovní sekce.
STUP: V rámci výstavy můžete v expozici spatřit i upíra z Feratu. I ten byl postaven na podvozku Škody 100.
Na kvalitě Feratova vzhledu se podepsal Theodor Pištěk a dodnes černě lakovaný sporťák patří mezi nejobdivovanější díla mladoboleslavské automobilky. Na prohlídce muzea ho tak rozhodně nesmíte vynechat.