SevEn

Česko podle firem zaostává v rozvoji vodíkové mobility


Rozvoj vodíkové mobility v Česku zaostává za vyspělými zeměmi. Ačkoli byla na začátku března v Praze slavnostně otevřena první tuzemská veřejná plnička pro vodíkové vozy, přední světoví výrobci vozidel jako Alstom a Toyota spolu s výrobci a distributory vodíku ORLEN Unipetrol a Air Products upozorňují, že jednorázové dílčí kroky nestačí. Stát podle nich v oblasti bezemisní vodíkové dopravy při jeho nástupu před lety zaspal.

Česko podle výrobců a distributorů vodíku a vozidel zaostává v rozvoji vodíkové mobility. V zemi aktuálně fungují tři plnící stanice na vodík - v Ostravě, Praze a Mstěnicích. Jenže v řadě zemí je rozvoj výrazně rychlejší. Jen sousední Německo má přes 100 plnících stanic.

Kvůli emisím totiž Česko plánuje zbavit se dieselových lokomotiv a nahradit je těmi elektrickými a bateriovými. Jenže regionální tratě jsou dosud neelektrifikované a stát chce proto opět nakoupit vozy dieselové. Problém s vodíkem je zatím navíc i v jeho ceně,

Podle výrobců a distributorů je využití vodíku ve světě na vzestupu. Upozornili, že EU do roku 2030 počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku a stejným množstvím dovezeného vodíku z nečlenských zemí. Česko prý ale v tomto ohledu zaspalo

Podle výrobců a distributorů vodíku je teď především nutné vytvořit v Česku potřebné podmínky a podporu pro rozvoj výroby obnovitelného vodíku, pro budování vodíkové infrastruktury a napojit Česko na evropskou tranzitní síť. Firmy teď o tom chtějí jednat s vládou.

Sdílet:

Více od Kristýna Svobodová